Kochan è una riflessione sull’identità di genere.
Pone attenzione sulla comprensione del proprio corpo e dei propri desideri che, per ogni donna, resta una conquista necessaria se si pensa che ancora oggi il femminile è definito da una posizione sociale che si vorrebbe subordinata, slegata dai propri bisogni, stretta da obblighi morali e convenzioni sociali.
Attraverso l’autoscatto, l’artista non punta il suo sguardo altrove ma si concentra sul ruolo da attribuire al suo corpo, paragonandolo ad un territorio da esplorare.
La ricerca di se stessi è un viaggio che si compie senza precise coordinate, in un territorio a volte sconosciuto, che cerca e trova spazio, rivendicando la possibilità di un modo diverso e consapevole di stare al mondo.
Il lavoro è realizzato con doppie esposizioni fotografiche su materiali d’archivio recuperati dalla New York Public Library e traccia una possibile corrispondenza sulle trasformazioni legate all’emancipazione – politica e sessuale – caratteristica di due differenti territori.
Kochan is a reflection on gender identity.
The work highlights the act of understanding of one’s own body and desires, something that remains essential for every woman considering that, in today’s world, the female identity is still defined by a socially subordinate position, disconnected from a woman’s needs, and constrained by moral obligations
and social conventions.
Through the self-portraits, the artist does not shift her gaze outward, but focuses on the role of her own body, comparing it to a territory to explore. Through that exploration we see that the search for one’s self is a journey through (sometimes) unfamiliar territory, without precise coordinates, that seeks and finds space, asserting the possibility of a different and more conscious way to exist in the world.
The works use double photographic exposures on ancient archival maps recovered from the New York Public Library. They trace a possible connection among the transformations related to emancipation – political and sexual – characteristic of two “territories” so differents, yet so similar.
Kochan, 2018
limited edition of 3, numbered & signed, 60×80 Van Dyke method prints
Kochan, 2018
Artist book 13×21 (unique piece), sixteen pages printed by Van Dyke method
Kochan, 2018
edition of 150, numbered & signed , 14×19
(the hand band is a calotype test)
Kochan displayed at Palacio de Abrantes, Madrid
XIV Giornata del Contemporaneo 2018
supported by AMACI and Istituto Italiano di Cultura
Kochan is the winner of the Tribew Editorial Prize and Foto Masterclass Prize, selected by Marta Gili, Flore, Cécile Schall, Eric Karsenty, Brigitte Patient, Sylvie Hugues