Kochan

Kochan_alessandracalo000

Kochan è una riflessione sull’identità di genere.
Prende il nome dal protagonista di Confessioni di una maschera (Yukio Mishima, 1949). Una sorta di diario di viaggio, che accompagna il lettore alla scoperta di frammenti di vita e identità del protagonista.
Il progetto è iniziato quando ho scoperto che la New York Public Library aveva messo online una buona parte dei suoi documenti d’archivio. Il recupero e il riutilizzo di materiali sono il punto di partenza della mia ricerca e produzione artistica.
In questo progetto anche io, come Kochan, ho cercato di immaginare il viaggio che ognuno di noi compie per affermare se stesso considerando il corpo come fosse un territorio da esplorare.
Non è stato un percorso semplice, poiché il rapporto con il proprio corpo è complesso ed il viaggio che compiamo con esso non è mai scontato. Considerando il corpo come un territorio da esplorare, mi sono resa conto che nulla può essere considerato definitivo: i confini si ridisegnano, il territorio fisico è soggetto a cambiamenti cosi come i nostri atteggiamenti, le azioni ed il rapporto verso la natura e gli uomini.

Kochan_alessandracalo007

Kochan is a name. He is the protagonist of the japanese novel Confessions of a Mask (Yukio Mishima, 1949). Like a travel diary, that accompanies who read to discover identity and life fragments of the protagonist.
Kochan is also the name of my photographic project, I started in 2016, when I discovered that the New York Public Library had put on line a large part of its archival documents. The recovery and reuse of ancien materials are the starting point of my research and artistic production. My work on the archival materials allows me to create new universes and to tell each time new stories, as well as being a real “journey” into the photographic image. I spent whole days between maps, manuscripts and letters. But it is from the maps that I have been attracted and, accompanied by their signs and their traces, I decided to combine them with a series of self-portraits.
In this project, like Kochan, I tried to imagine the journey that each of us make, to affirm yourselfe.
Considering the body as a territory to be explored, I realized that nothing can be considered definitive: the boundaries are redrawn, the physical territory is subject to change as well as our attitudes, actions and the relationship towards Nature and Human beings.

Kochan©AlessandraCalo_001

alessandra.calo_kochan_
Kochan_alessandracalo019
KOCHAN_alessandracalo
Kochan_alessandracalo004

Kochan_alessandracalo018

Kochan, 2018
limited edition of 3, numbered & signed, 60×80 Van Dyke method prints

artistbook:kochan_alessandracalo

Kochan, 2018
Artist book 13×21 (unique piece), sixteen pages printed by Van Dyke method

 

_MG_8280

 

Kochan, 2018
edition of 150,  numbered & signed , 14×19
(the hand band is a calotype test)

 

Kochan_installation view

Kochan displayed at Palacio de Abrantes, Madrid
XIV Giornata del Contemporaneo 2018
supported by AMACI and Istituto Italiano di Cultura

Kochan is the winner of the Tribew Editorial Prize and Foto Masterclass Prize, selected by Marta Gili, Flore, Cécile Schall, Eric Karsenty, Brigitte Patient, Sylvie Hugues